پیش نگاه تیر ۱۴۰۰
.
گالری نویسی | امین شاهد
.
Gallery writing | Amin Shahed
.
تحلیلی بر رويداد در جُست و جوی ساحَتِ نـور
بمناسبتِ نمایشِ آثارِ جدید “محمدحسین عماد” در نگارخانه ی “اثر” با عنوان “سایه ی روشن”
منتشر شده در ماهنامه ی تجربه
چشم هایِ فصل
آمده از هيولایِ سنگ
تا فراخیِ ازدحامِ زخم –
كودن –
سياووش از ديارهایِ طبيعیِ می آيد –
از ديارهایِ مطهّر –
تا در اعماق فصل هایِ جادوگر
چاله هایِ مستورِ مردگان ترديد را
نبش كند.*
*شعری از پرویز اسلامپور
پیش نگاه: در ابتدا باید بگویم که بافته های جدید محمد حسین عماد در گالری “اثــــر” بشدت شاعرانه اند و به همین دلیل برای نوشتن متنی که مشتاقانه می خواهم درباره ی این آثار بنویسم، درگیر بودم که متن را در شاعرانه گی رها کنم یا با نثری تحلیلی تر به آن بپردازم، که نتیجه ی آن متن زیر است.
همیشه با ذهنیتی بیش از اندازه ایده آل گرا پا به درون نمایشگاه ها گذاشته ام و این ذهنیت در سال های اخیر موجب دور شدنِ هرچه بیشترم از دیدن فضاهایی است که گویا ناچارند هر شیء و تصویری را تحت عنوان اثر هنری در خود بپذیرند و به سختی آنها را هضم کنند. اما گویا (اگرچه بندرت) گاهی می توانی در فضایی قرار گیری که تا مدت ها حس امیدواری و لذتی متفکرانه را در تو زنده کنند. هنگامی که به این نمایشگاه وارد شدم، توازن بین فضا و هریک از فرم ها به نوعی مرا از پوسته ی خود بیرون کشید.
در فلسفه ی تائو درباره ی رابطه ی علت و معلولی در جهان چنین می خوانیم: این محورها نیستند که چرخ را به حرکت در می آورند، بلکه فضای خالی بین محورهاست که باعث چرخش آن می شود. همچنین: این خالیِ درونِ کوزه است که آب را در خود جای می دهد. یا در مثالی عامیانه تر که همه آن را شنیده ایم، اشاره به نیمه ی خالی و نیمه ی پُرِ لیوان است… و اصل حیات بر مدار چنین نگرشی در حال نو شدن است: “تقابل ها” و “تضادها”. اگر غیر از این بود، قرن ها پیش ایده ها به پایان می رسیدند و پیروِ آن یکنواختی و روزمرّه گی موجبات مرگ حیات را فراهم نموده بود…
.
به قلمِ (امین شاهد) آبان ۹۲
.
#پیش_نگاه
#هنر #هنرمند #گالری #گالری_نویسی #نقد #نقدهنری #نقدنمایشگاهی #نمایش #نمایشگاه #اثر #محمدحسین_عماد #امین_شاهد
.
#pishnegah
#art #artist #gallery #gallerywriting #critique #critiqueofart #exhibitioncriticism #show #exhibition #assar #mohammadhosseinemad #aminshahed
.
@amin_shahed
@mohammadhosseinemad
@assarartgallery